"Back to Basics" : boekje vol marketing knowhow

Hoe schrijf je een slim marketingplan? Hoe bereik je de juiste doelgroep? Hoe bouw je een sterke merknaam? Hoe pak je prospectie aan? Hoe zorg je voor loyale klanten? Hoe doe je je KMO groeien? Hoe ga je om met sociale media? Hoe doe je aan marketing in volle digitale revolutie? Hoe kun je met een bescheiden budget betere resultaten halen?

De vele marketingtips die ik de voorbije jaren op deze blog gepost heb, zijn verwerkt in een boekje.

Deze marketingpocket is geschreven voor eigenaars en bedrijfsleiders van Vlaamse KMO’s die actief zijn in de zakelijke markt, de zogenaamde business-to- business markt.

Geen bedrijf, groot of klein, dat om marketing heen kan.

Je marketing en communicatie drijven momenteel op je buikgevoel? Je focus ligt op je producten en de verkoop? Je bent vooral ad hoc bezig? Je beseft dat het beter moet, maar je weet niet goed hoe eraan te beginnen? Je weet niet hoeveel marketingbudget je nodig hebt? Dit boekje helpt je pragmatisch op weg.

Het is geschreven op maat van KMO’s, het fundament van onze economie, die zich snel willen informeren over praktische marketing en communicatie. Het bevat nuttig advies dat onmiddellijk in de praktijk kan gebruikt worden.

Een doorsnee reclamebureau pakt graag uit met dure ‘buzzwords’ en vakjargon. Daar moet men bij een KMO niet mee aankomen.

Er bestaat massa’s literatuur over consumentenmarketing, maar relatief weinig over businessmarketing.

Dit boekje is niet bestemd voor ervaren marketeers. Het is wel een goed startpunt voor ondernemers die hun ‘marcom’ willen aanpakken. Deze pocket helpt om de juiste keuzes te maken.

‘Back to Basics’ bevat oplossingen voor de ‘basics’ van marketing en communicatie, zonder volledig te willen zijn.

Dit is geen cursus marketing, maar een selectie van concreet advies en haalbare actiepunten. Geen lucht, maar marketingexpertise op basis van de vele jaren ervaring van de auteur op het terrein, als klant en als leverancier.

Verwacht geen nieuwe inzichten of theorieën, maar wel eenvoudige tips die de praktijktoets doorstaan hebben. KMO’s kunnen hiermee meteen aan de slag. Om betere commerciële resultaten te behalen.

KMO’s moeten opletten dat ze niet vastroesten in hun eigen wereld. In dit boekje doe je ideeën en inzichten van diverse sectoren op.

De nadruk ligt op marketing-communicatie. Thema’s als prijszetting, productontwikkeling, distributiekanalen enz. worden in dit boekje niet behandeld.

Marketing en KMO’s : het is niet altijd een makkelijke relatie. Deze pocket wil een beetje therapeut zijn.

‘Back to Basics’ is de essentie van Business-to-Business marketing. Dit ideeënboekje wil je helpen om je marketingbasics op punt te zetten.

Start to marketing!

Bart Spiessens
de Marketeer bvba