Offertes die verkopen

Is een goede offerte kort of lang? Deze vraag krijg ik vaak. De ene goeroe roept dat alles op één A4 moet, terwijl de andere expert zegt dat de informatievoorziening naar een potentiële opdrachtgever zo uitgebreid mogelijk moet zijn.

Beide standpunten zijn verkeerd. Size doesn’t matter. Het gaat niet om de lengte van de offerte maar om de inhoud. Je geeft net zoveel informatie als nodig is om duidelijk te zijn.

Een oplossing bieden voor het probleem van de klant is minstens even belangrijk, zoniet belangrijker, dan de kostprijs. Toon dat je de uitdaging van de klant begrepen hebt. Een prijs roepen zonder te argumenteren is zinloos. Toon je toegevoegde waarde aan.

Maak in je tekstverwerker een template die toelaat om makkelijk veel of weinig informatie toe te voegen.

Gebruik een positieve en actieve taal. Schrijf vlotte en korte zinnen. Vermijd zaken als “dit kan niet”, “dat kost meer” enz.

Gebruik zo weinig mogelijk vakjargon. Vaak wordt je offerte mee beoordeeld door mensen bij je klant die geen kaas gegeten hebben van de specificiteit van je business.

En vooral niet vergeten : mensen kopen van mensen, en niet van ‘organisaties’.

Een snelle korte basisofferte versturen per e-mail doe je alleen naar klanten waarmee je al een goede relatie hebt.

Meer marketing know-how? Lees het boekje “Back to Basics” van de Marketeer.
Of praat eens met hem.