Gebruik de vakpers

De meeste KMO’s zitten op een berg aan informatie die nuttig kan zijn voor vakjournalisten om hun artikels te stofferen. En meestal doen ze daar niets mee. Gebruik dus de vakpers, maar misbruik ze niet.

Denk goed na wat voor de vakpers interessant zou kunnen zijn, en benader hen proactief. Niet met commerciële praatjes, maar met feitelijke zaken : marktcijfers en trends voor dienstenbedrijven, nuttige toepassingen van je producten door klanten voor industriële bedrijven (i.p.v. een gortdroge opsomming van productspecificaties), enz.

‘Free publicity’ is het onbetaalbare resultaat. Een artikel waarin je bedrijf genoemd wordt op een positieve manier, hoe klein ook, is vele malen meer waard dan een betaalde advertentie.

Denk niet in termen van grootse persconferenties, maar in termen van gerichte persberichten. Bewerk magazine per magazine, vakjournalist per vakjournalist. Schiet niet breed, maar doelgericht.

Een goede relatie met de belangrijkste journalisten uit het eigen vakgebied is voor elke bedrijfsleider belangrijk. Eénmaal een journalist jou kent als authentieke expert, dan zal die regelmatig op jou een beroep blijven doen.

Meer marketing know-how? Lees het boekje “Back to Basics” van de Marketeer.
Of praat eens met hem.