Transportcampagnes

de Marketeer realiseerde de voorbije jaren informatiecampagnes voor de sectoren transport & logistiek.

  • Veiligheidscampagne naar truckchauffeurs rond spooroverwegen in Antwerpse haven
  • Imagocampagne : "Zonder logistiek, geen kledij in de boetiek"
  • Campagne voor Belgisch goederenvervoer : "Trots op mijn transportbedrijf"
  • Gezondheidscampagne naar truckchauffeurs : "Gezond rijden, ongeval vermijden"
 

Veiligheidscampagne naar truckchauffeurs rond spooroverwegen in Antwerpse haven

Jaarlijks gebeuren er een 20-tal ongevallen met vrachtwagens op de 206 spooroverwegen in de Haven van Antwerpen. Met materiële en economische schade als gevolg. Infrabel investeert permanent in een verhoogde veiligheid aan de overwegen en schaft zoveel mogelijk overwegen af, maar in de Antwerpse haven lukt dat niet altijd. De menselijke factor blijft echter doorslaggevend : een veilig rijgedrag van de truckchauffeurs is essentieel. Dus wachten tot de trein voorbijgereden is. Samen met de beroepsorganisaties Febetra, TLV en UPTR, en de transportvakbonden ABVV-BTB en ACV-Transcom, lanceerde Infrabel daarom in 2013 een informatiecampagne naar vrachtwagenchauffeurs in de Antwerpse Haven.

In het voorjaar van 2013 moedigden promoteams de chauffeurs in enkele terminals in de Antwerpse haven persoonlijk aan voor een veilig rijgedrag, en overhandigden een flyer met tips.

de Marketeer zorgde in opdracht van Infrabel voor het concept en de copywriting van de flyer en affiche, adviseerde de projectverantwoordelijke van Infrabel over de aanpak van de campagne en legde de nodige contacten met de transportorganisaties.

www.infrabel.be/veilighetspoorover

Infrabel veiligheidscampagne spooroverwegen
 

Imagocampagne : "Zonder logistiek, geen kledij in de boetiek"

Grote stickers op trucks communiceren noodzaak van transport en logistiek

Nog te vaak worden transport en logistiek door het publiek in negatieve zin verengd tot stoorzenders zoals vrachtwagens en magazijnen. Nochtans spelen transport en logistiek een essentiële rol in het economische proces. Zonder transport en logistiek staat Vlaanderen stil.

Om het publiek een beter begrip te geven over de noodzaak van transport en logistiek namen de beroepsvereniging Transport en Logistiek Vlaanderen, Flanders Logistics en VIA (Vlaanderen In Actie) in 2010 het initiatief voor een imagocampagne. Het communicatiekanaal lag voor de hand : de trucks van de leden van de beroepsorganisatie. Ruim 200 vrachtwagens namen deel en werden 'bestickerd'.

de Marketeer ontwikkelde de volledige stickercampagne : concept, slogans, visuals, drukwerk, het plakken van de stickers op de trucks, en een ondersteunende website.

Het publiek werd uitgenodigd om zelf een slogan te bedenken. De winnende slogan werd uitgewerkt in een sticker : "Wie wil er vanavond friet? Zonder transport heb je ze niet."

 

Imagocampagne voor Belgisch goederenvervoer : "Trots op mijn transportbedrijf"

Met als slogan “Trots op mijn transportbedrijf” riepen in 2009 de organisaties ITLB, FOD Mobiliteit en Vervoer, Febetra, Transport en Logistiek Vlaanderen (voorheen SAV) en UPTR de 9.900 Belgische goederenvervoerders op om in tijden van crisis aan een gezonde sector te bouwen via eerlijke concurrentie.

Via een informatiecampagne bestaande uit een brochure en een website gaven de initiatiefnemers aan de transporteurs een overzicht van de spelregels van de sector, én boden ze eenvoudige maar bruikbare tips om een transportbedrijf nog rendabeler te runnen.

de Marketeer verzorgde de volledige campagne: concept, slogan, copywriting, vertalingen, lay out van een brochure en een mailingbrief, een website in 2 talen en een persbericht.

 

Gezondheidscampagne naar truckchauffeurs : "Gezond rijden, ongeval vermijden"

Ongezonde eetgewoonten en gebrek aan beweging kunnen tot overgewicht, te weinig slaap en een onveilig rijgedrag leiden. Vrachtwagenchauffeurs zijn een risicogroep. De beroepsverenigingen van het wegtransport (Transport en Logistiek Vlaanderen (voorheen SAV), Febetra en UPTR) hebben in 2008 samen met de Vlaamse overheid een informatiecampagne opgezet om chauffeurs te stimuleren om gezond te rijden, met als slogan "Gezond rijden, ongeval vermijden".

de Marketeer zorgde voor de volledige campagne:
- creatie en druk van een informatiefolder voor transportbedrijven, een flyer met tips voor chauffeurs, en stickers,
- een ondersteunende website,
- en een 'field actie' waarbij promoteams anderhalve ton appels, duizenden flesjes water en flyers uitdeelden aan chauffeurs op verschillende truckparkings in Vlaanderen. Wie de gezondheidstest doorstond, mocht de sticker “Achter deze deur zit een fitte chauffeur” op z’n truck plakken.